Podsumowanie Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego
“Język jest krwią duszy, w której myśli mają swe źródło, i do której dążą.”
Oliver Wendell Holmes
Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego w naszej szkole - podsumowanie
Obchody tego święta zwracają uwagę na potrzebę troski o język ojczysty, jego promocję i ochronę. Dbałość o język ojczysty to również pamięć o historii, tożsamości, to nieustanne tworzenie i interpretowanie słów, za pomocą których opisujemy świat.
W naszej szkole obchody Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego obejmowały cały tydzień i obfitowały w różnorodne językowe działania:
- Konkurs Pięknego Czytania
kategoria kl. II-III
- miejsce- Eliza Kapłon, kl. III b
- miejsce- Alan Szewczyk, kl. III a
- miejsce- Marta Cebula, kl. III a
kategoria kl. IV- V
- miejsce- Bartosz Jawor, kl. IV a
- miejsce- Julia Kozik, kl. IV b
- miejsce- Mateusz Biroś, kl. V a
- Konkurs Kaligraficzny „I Ty możesz zostać Mistrzem Pióra”
kategoria kl. II-III
- miejsce- Aleksandra Huza, kl. III a
- miejsce- Julia Szkaradek, kl. III b
- miejsce- Paulina Lizoń, kl. II a
kategoria kl. IV- V
- miejsce- Alicja Staśko, kl. IV a
- miejsce- Magdalena Grońska, kl. V a
- miejsce – Dagmara Grabiec, kl. Vc
wyróżnienie- Kamil Kozik, kl. V b
- Konkurs Językowy „Z polszczyzną za pan brat”
Kategoria kl. VII- VIII
- miejsce- Amelia Biel, kl. VIII c
- miejsce- Krzysztof Godoń, kl. VII a
- miejsce- Aleksandra Ligas, kl. VIII b
- Konkurs na Najpiękniejszy Zeszyt
kategoria kl. IV- V
- miejsce- Dagmara Grabiec, kl. Vc
- miejsce- Nikola Olchawa, kl. Vc
- miejsce- Roksana Stanisz, kl. IV b
kategoria kl. VI-VII
- miejsce -Zuzanna Biel, kl. VI a
- miejsce- Kacper Czyżycki, kl. VII b, Anna Grońska, - kl. VIb
- miejsce- Zuzanna Kozieńska- kl. VIIIb, Klaudia Czyżycka, - kl. VI a
Sporym zainteresowaniem uczniów cieszył się czwarty dzień obchodów, który przebiegał w naszej szkole pod znakiem związków frazeologicznych. Stanowią one prawdziwą skarbnicę języka ojczystego i są zakorzenione w naszej historii, religii, literaturze i kulturze. Aby je przypominać i upowszechniać, grupa uczniów z klasy VIII a przygotowała dwa „kąciki językowe”, które dostępne były dla wszystkich przed lekcjami i w trakcie przerw.
- Na dolnym korytarzu pojawiło się stanowisko „Z frazeologizmami za pan brat” – po wylosowaniu karteczki z określonym związkiem frazeologicznym należało wyjaśnić jego sens, czyli odczytać przenośne znaczenie. Za każdą poprawną odpowiedź uczeń otrzymywał słodką niespodziankę.
- Na górnym korytarzu znajdował się kącik „Koniec języka za przewodnika” – można było tu sprawdzić znajomość przysłów, które są mądrością narodu. Losując karteczkę z początkiem przysłowia, należało dopowiedzieć jego drugą część. Za właściwe uzupełnienie zdania uczeń również był nagradzany słodką niespodzianką.
W obchody Tygodnia Języka Ojczystego włączyły się także: biblioteka szkolna, świetlica oraz wolontariat. W bibliotece zorganizowano akcję „Promujemy literaturę polską”. Każdy, kto w tych dniach wypożyczył książkę polskiego autora, brał udział w loterii i mógł wygrać atrakcyjną nagrodę- niespodziankę, np. własnoręcznie wykonaną zakładkę, serduszko lub coś słodkiego - z hasłem promującym czytelnictwo.
Natomiast w ramach zajęć świetlicowych uczniowie rozwiązywali rebusy i zagadki językowe, poznawali polskie przysłowia i ich znaczenie, a także podczas „gimnastyki buzi i języka” próbowali zmierzyć się z językowymi łamańcami.
Uczniowie klas IV- VIII biorą również udział w Konkursie „Poprawna Polszczyzna” na platformie Eduelo. Pierwszy etap zmagań kończy się 7. marca.
Zwycięzcy konkursów organizowanych w ramach Tygodnia Języka Ojczystego zostaną uhonorowani nagrodami w trakcie uroczystości szkolnej.
„Wyrazem naszego szacunku do człowieka – mówił kiedyś bł. Kard. Stefan Wyszyński – jest posługiwanie się mową ojczystą, przemawianie językiem czystym, pięknym, takim, który jak czerpak umie z myśli ludzkiej wziąć całą treść, by zamknąć ją w słowie. A co nie da się zamknąć w słowie, będzie się obficie przelewało, tworząc więź słów z myślą i duchem, ducha z miłością. Dopiero wtedy będzie to poezja, będzie to kultura, będzie to słowo pożywne jak pokarm. Takie właśnie słowo potrzebne jest współcześnie”.