Deklaracja dostępności

Podsumowanie Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego

“Język jest krwią duszy, w której myśli mają swe źródło, i do której dążą.”

 Oliver Wendell Holmes

 

Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego w naszej szkole - podsumowanie

 

            Obchody tego święta zwracają uwagę na potrzebę troski o język ojczysty, jego promocję i ochronę. Dbałość o język ojczysty to również pamięć o historii, tożsamości, to nieustanne tworzenie i interpretowanie słów, za pomocą których opisujemy świat. 

 W naszej szkole obchody Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego obejmowały cały tydzień i obfitowały w różnorodne językowe działania:

  • Konkurs Pięknego Czytania

kategoria kl. II-III

  1. miejsce- Eliza Kapłon, kl. III b
  2. miejsce- Alan Szewczyk, kl. III a
  3. miejsce- Marta Cebula, kl. III a

kategoria kl. IV- V

  1. miejsce- Bartosz Jawor, kl. IV a
  2. miejsce- Julia Kozik, kl. IV b
  3. miejsce- Mateusz Biroś, kl. V a

 

  • Konkurs Kaligraficzny „I Ty możesz zostać Mistrzem Pióra”

 

kategoria kl. II-III

  1. miejsce- Aleksandra Huza, kl. III a
  2. miejsce- Julia Szkaradek, kl. III b
  3. miejsce- Paulina Lizoń, kl. II a

 

kategoria kl. IV- V

  1. miejsce- Alicja Staśko, kl. IV a
  2. miejsce- Magdalena Grońska, kl. V a
  3. miejsce – Dagmara Grabiec, kl. Vc

wyróżnienie- Kamil Kozik, kl. V b

 

  • Konkurs Językowy „Z polszczyzną za pan brat”

Kategoria kl. VII- VIII

 

  1. miejsce- Amelia Biel, kl. VIII c
  2. miejsce- Krzysztof Godoń, kl. VII a
  3. miejsce- Aleksandra Ligas, kl. VIII b

 

  • Konkurs na Najpiękniejszy Zeszyt

 

kategoria kl. IV- V

  1. miejsce- Dagmara Grabiec, kl. Vc
  2. miejsce- Nikola Olchawa, kl. Vc
  3. miejsce- Roksana Stanisz, kl. IV b

kategoria kl. VI-VII

  1. miejsce -Zuzanna Biel, kl. VI a
  2. miejsce- Kacper Czyżycki, kl. VII b, Anna Grońska, - kl. VIb
  3. miejsce- Zuzanna Kozieńska- kl. VIIIb, Klaudia Czyżycka, - kl. VI a

Sporym zainteresowaniem uczniów cieszył się czwarty dzień obchodów, który przebiegał w naszej szkole pod znakiem związków frazeologicznych. Stanowią one prawdziwą skarbnicę języka ojczystego i są zakorzenione w naszej historii, religii, literaturze i kulturze.  Aby je przypominać i upowszechniać, grupa uczniów z klasy VIII a przygotowała dwa „kąciki językowe”, które dostępne były dla wszystkich przed lekcjami i w trakcie przerw.
- Na dolnym korytarzu pojawiło się stanowisko „Z frazeologizmami za pan brat” – po wylosowaniu karteczki z określonym związkiem frazeologicznym należało wyjaśnić jego sens, czyli odczytać przenośne znaczenie. Za każdą poprawną odpowiedź uczeń otrzymywał słodką niespodziankę.

- Na górnym korytarzu znajdował się kącik „Koniec języka za przewodnika” – można było tu sprawdzić znajomość przysłów, które są mądrością narodu. Losując karteczkę z początkiem przysłowia, należało dopowiedzieć jego drugą część. Za właściwe uzupełnienie zdania  uczeń również był nagradzany słodką niespodzianką.

W obchody Tygodnia Języka Ojczystego włączyły się także: biblioteka szkolna, świetlica oraz wolontariat. W bibliotece zorganizowano akcję „Promujemy literaturę polską”. Każdy, kto w tych dniach wypożyczył książkę polskiego autora, brał udział w loterii i mógł wygrać atrakcyjną nagrodę- niespodziankę, np. własnoręcznie wykonaną zakładkę, serduszko lub coś słodkiego -  z hasłem promującym czytelnictwo.

Natomiast  w ramach zajęć świetlicowych uczniowie rozwiązywali rebusy i zagadki językowe, poznawali polskie przysłowia i ich znaczenie, a także podczas „gimnastyki buzi i języka” próbowali zmierzyć się  z językowymi łamańcami.

Uczniowie klas IV- VIII biorą również udział w Konkursie „Poprawna Polszczyzna” na platformie Eduelo. Pierwszy etap zmagań kończy się 7. marca.

Zwycięzcy konkursów organizowanych w ramach Tygodnia Języka Ojczystego zostaną uhonorowani nagrodami w trakcie uroczystości szkolnej.

„Wyrazem naszego szacunku do człowieka – mówił kiedyś bł. Kard.  Stefan Wyszyński – jest posługiwanie się mową ojczystą, przemawianie językiem czystym, pięknym, takim, który jak czerpak umie z myśli ludzkiej wziąć całą treść, by zamknąć ją w słowie. A co nie da się zamknąć w słowie, będzie się obficie przelewało, tworząc więź słów z myślą i duchem, ducha z miłością. Dopiero wtedy będzie to poezja, będzie to kultura, będzie to słowo pożywne jak pokarm. Takie właśnie słowo potrzebne jest współcześnie”.